Daca rezidurilor li se permite sa domine mediul, echilibrul natural este pierdut si acest dezechilibru poate avea efecte dezastruase-asupra animalelor, vegetatiei si chiar a vremi. Poluarea are diferite cauze si efecte –pe uscat, in rauri si mari, si in atmosfera. Chiar si zgomotul este un tip de poluare care ar trebui limitat. Studiul si impiedicarea poluarii a devenit o ramura import anta a stiintei.
Echilibrul natural al gazelor atmosferice care sa mentinut timp de milioane de ani, este amenintat acum de activitatea omului. Aceste pericole ar fi efectul de sera, incalzirea globala,poluarea aerului, subtierea stratului de ozon si ploile acide.
In ultimii 200 de ani industrializarea globala a dereglat raportul de gaze necesar pentru echilibrul atmosferic. Arderea carbunelui si a gazului metan a dus la formarea unor cantitati enorme de dioxid de carbon si alte gaze, mai ales dupa ce la sfarsitul secolului trecut a aparut automobilul. Dezvoltarea agriculturii a determinat acumularea unor cantitati mari de metan si oxizi de azot in atmosfera. Efectul de sera
Gazele deja existente in atmosfera trebuie sa
retina caldura produsa de razele solare reflectate de pe suprafata Pamantului. Fara aceasta, pamantul ar fi atat de rece, incat ar ingheta oceanele si ar muri toate vietuitoarele.
Insa atunci cand din cauza poluarii creste proportia gazelor numite “gaze de seraâ€, atunci este retinuta prea multa caldura si intregul Pamant devine mai cald. Din acest motiv in secolul nostru temperatura medie globala a crescut cu o jumatate de grad.Oamenii de stiinta sunt de parere ce aceasta crestere de temperature va continua, si dupa toate asteptarile, pana la mijlocul secolului urmator va ajunge la valoarea de 1,5-4,5 grade Celsius.
Poluarea aerului
Poluarea aerului este adesea vizibila sub forma fumului din hornuri si a gazelor de la tevile de esapament ale masinilor. Fumul este un amestec de gaze si chimicale si poate deveni mai toxic sub actiunea soarelui puternic , datorita unei reactii chimice provocate de lumina. Smogul care rezulta are un miros neplacut si provoaca lacrimarea. Mai demult el invaluia Londra in timpul iernii , cand in fiecare casa ardeau focuri de carbine. In ani 1950 guvernul a emis legi pentru a impiedica ca in anumite regiuni oamenii sa arda altceva decat combustibili fara fum. Cresterea numarului de cazuri de astm si de boli bronhiale este o dovada a efectelor daunatoare a poluarii aerului. In lupta pentru aer curat, multe autaritati au instalat monitoare pentru verificarea calitatii aerului. Monitoarele masoara particulele suspendate (precum oxizii de azot si de plumb)si cazele , inclusiv dioxidul de sulf (principalul agent de pol
aerului) si monoxidul de carbon (provenit in principal din gazele de esapament).
Gauri in stratul de ozon
Sratul de ozon din stratosfera ne protejeaza retinand razele ultraviolete ale soarelui. Deoarece in zilele noastre a crescut foarte mult folosirea hidrocarburilor chlorinate, fluorinate (freoni) in flacoanele cu aerosoli, frigidere, detergenti si polistroli, aceste gaze au ajuns in aer in cantitati mai mari decat cele care ar putea fi suportate de atmosfera.Pe masura ce se ridica, se descompun, formandu-se cloridioni, care ataca si distrug stratul de ozon.
Efectul respectiv a fost semnalat pentru prima oara in anul de catre oamenii de stiinta care lucrau in Antarctica, in momentul in care au observat formarea unei gauri in stratul de ozon.
Combaterea poluarii
Pe ntru a reduce poluarea aerului, Los Angeles a interzis deplasarea a 70 la suta din camioanele grele pe strazile orasului in orele de varf si un proiect de plan propunea ca pana in 1998, 40 la suta din autovehicule sa functioneze cu methanol sau alti combustibili “curatiâ€. Proiectantii spera ca pana in 2008 toate autoturismele noi si toate autovehiculele sa fie alimentate cu combustibili alternativi sau cu electricitate. Automobilul clasic, cu motor cu ardere internă, este şi o sursă de poluare chimică şi sonoră ce dăunează omului şi mediului înconjurător. Poluarea chimică se datorează substanţelor şi compuşilor chimici care se regăsesc în gazele de evacuare automobilelor.
Se observă cu uşurinţă că ţările cu densitate mare de populaţie (nordul Italiei, Belgia, Olanda) precum şi marile metropole (Paris, Londra), datorită parcului auto şi a traficului intens, suferă de o concentraţie ridicată de emisii poluante.
Tipurile de emisii poluante
În funcţie de tipul motorului ce echipează un automobil, benzină sau diesel, gazele de evacuare conţin substanţe chimice în proporţii diferite. Tipul substanţelor poluante din gazele de evacuare şi sursa principală în funcţie de tipul motorului sunt sintetizate în tabelul următor:
Substanţa poluantă | Tipul motorului | Sursa principală / Originea |
Hidrocarburile (HC) | (+) Benzină (-) Diesel | Ardere incompletă (amestec bogat)Adsorbţia combustibilului pe pelicula de uleiRateuri |
Monoxidul de carbon (CO) | (+) Benzină (-) Diesel | Ardere incompletă |
Oxizii de azot (NOx) | (+) Diesel (-) Benzină | Temperaturi înalte de ardereOxigen în exces (amestec sărac) |
Particulele (PM) | (+) Diesel (-) Benzină (doar la motoarele cu injecţie directă) | Ardere incompletă (amestec bogat) |
Marile aglomerări urbane au dezavantajul traficului rutier intens, ce are ca efect concentraţii mari de emisii poluante. Agenţia Spaţială Europeană cu ajutorului satelitului Envisat a reuşit să cartografieze emisiile de dioxid de azot (NO2) la nivelul Europei.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu